Bullying-ul în școlile din România: cât de gravă e situația, conform celor mai recente date

de: Ozana Mazilu
20 10. 2022

Bullying-ul la copii, în școlile din România, este îngrijorător. Jumătate dintre elevi au fost victime ale bullying-ului în școli, conform unor date recente ale organizației Salvați Copiii.

Mai mult, 27% dintre elevi admit că au fost agresori. Ca referință, noțiunea de bullying, dar și măsurile ce trebuie luate pentru combaterea fenomenului de violență psihologică din școli au fost introduse în Legea educației acum aproape trei ani, scrie Avocatnet.ro.

Concret, 82% dintre elevi au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață și aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirmă ca au asistat la situații de bullying în clasă, conform datelor orgnaizației. Mai mult, aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullying-ului, în timp ce unul din zece elevi spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații.

Bullying-ul în școlile din România, la cote alarmante

Ca acest fenomen să fie combătut, există Legea nr. 221/2019. Legea educației naționale (1/2011) a fost modificată pentru a introduce noțiunea de violență psihologică sau, după cum mai este aceasta cunoscută, bullying. De asemenea, au fost introduse și o serie de măsuri ce au ca scop reducerea numărului de cazuri ce implică acest tip de violență.

Mai exact, bullyingul a fost definit atunci ca fiind acțiunea singulară sau seria de acțiuni fizice, verbale și/sau cibernetice îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup, ce au ca scop intimidarea, umilirea sau ofensarea persoanei sau grupului.

Alte date ale organizației Salvați Copiii arată că 76% dintre copii spun că profesorii îi ceartă atunci când greşesc, fapt care „arată prevalenţa metodelor pedagogice critice şi punitive”. De asemenea, 56% dintre părinţi admit că folosesc pedeapsa atunci când copiii greşesc, 21% dintre aceştia fiind de acord cu bătaia ca pedeapsă.

22% dintre copii sunt expuși abuzului verbal și limbajului violent în mediul școlar, conform datelor centralizate de Salvați Copiii România în 2021. Studiile arată că, deși bullying-ul este un fenomen vizibil în școli, specialiștii care lucrează cu copiii de grădiniță pot observa primele semne de bullying de la vârste foarte mici, scrie Hotnews.